Ik heb jullie hulp nodig!! Deel 2!! - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Nienke - WaarBenJij.nu Ik heb jullie hulp nodig!! Deel 2!! - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Nienke - WaarBenJij.nu

Ik heb jullie hulp nodig!! Deel 2!!

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

19 Juli 2011 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Hallo allemaal!

Even een verslagje van de afgelopen dagen.De tijd gaat razend snel!!
Ik heb al een paar dagen heerlijk vakantie gevierd en een aantal uitstapjes gemaakt. Eindelijk heb ik de hike gedaan op Robberg. In 2007 is dit er nooit van gekomen... Robberg is een soort schiereiland naast Plettenberg Bay. De hike is 4 uur en deze is prachtig. Natuurlijk zijn er veel robben bij Robberg en die stinken een uur in de wind. De walvissen zijn goed gezind deze weken want weer zwom er eentje heel dicht bij de kust.. ik kon zelfs de witte strepen op zijn neus zien. Helaas zijn ze te snel om te filmen/ fotograferen. Soms moet je mooie ervaringen ook lekker voor jezelf houden.. haha

Het was afgelopen weekend volle maan en laag tij dus de ideale omstandigheden om op zoek te gaan naar de mooie Pansyshell (google) welke enkel in deze regio en in Mozambique voor komt. Het is dubbel en dwars genieten van het heerlijke weer en dan is een kano het ideale middel om de keursboomrivier over te steken en op een soort wad op zoek te gaan naar de schelpen. Ik heb een halve Pansyshell gevonden.
Zondag waren de omstandigheden goed om te surfen. Gelukkig ken ik wat locale surfers onder andere Leo die ik vorig jaar op Bali heb ontmoet. Dus ik kon makkelijk een wetsuit lenen en een surfboard. Het was even spannend om zonder instructeurs de zee in te gaan en de golven zijn niet echt klein. Maar ik vertrouwde op mijn geleerde skills in Portugal en het ging verbazingwekkend goed! Ik heb zelfs een klein bochtje gemaakt en veel lol gehad. Wel bont en blauw (komt door de bloedverdunners) maar het was het waard!

Ook de eerste Afrikaanse Braai gehad bij Fiona thuis in Kransbos (ergens in de bergen). Was erg gezellig en lekker.Leuk om veel bekende mensen terug te zien. Ondertussen is er een baby geboren en Ali kleindochter van Fiona was toen een baby en nu een 4 jarige kwebbelkont.

Gisteren ben ik aan de slag gegaan bij Born in Africa. Wel nog met een vakantiemodus. Ik heb wat administratieve klusjes gedaan in de ochtend en 's middags geshopt voor wat kinderen bij mr. Price ( dit is een soort H&M). Peetouders die een BIA- kind sponsoren doneren vaak een bedragje waar dan verjaarsdagscadeautjes van gekocht worden. Soms worden de kids mee genomen om te shoppen maar het is niet haalbaar om alle kids mee te nemen. Maar het is dankbaar werk om iets leuks voor de kids uit te zoeken.
En thanks broer voor de donatie! Ik heb van jullie centjes boodschappen gedaan voor de familie van Cinique en Taylor. Er is namelijk geen eten bij hun thuis. Dus ik heb veel rijst, pasta, pap, houdbare melk, zeep, spullen om brood te bakken en andere lang houdbaar spul gekocht.

Daarna ben ik samen met Belinda naar Wittedrift gereden. Dit is de Township waar de kinderen wonen waar ik mee gewerkt heb in 2007.
Ik zag meteen alle bekende snoetjes. Helaas herkennen ze mij niet meer haha.. best een kleine teleurstelling maar ze waren toen 4 en 5 dus ook wel logisch.

Het eerste waar ik mee geconfronteerd werd was een stomdronken man die zwalkend omviel in een berm. TIA!! THIS IS AFRICA!
het was gisteren payday voor mensen met een soort uitkering en kinderbijslag en het eerste wat mensen doen is zich vol gieten.. Mijn twintigers idealisme is een beetje opgedroogd, maar er gebeuren toch wel hele goede dingen.
Gelukkig is er in Wittedrift een hele goede social worker actief haar naam is Sharidja. Ik ken haar nog van toen en samen met haar ben ik naar de Flamingo creche gegaan. Daar heeft ze haar gesprekken met de Born in Africa kinderen. Daar had ik een weerzien met Cinique, ons BIA- kind). Ze was erg verlegen maar we hebben een fijn gesprekje gehad.
Helaas kan ik niet toveren want er is toch wel veel ellende bij haar thuis. Ik bespaar jullie de details.
Ik hoop in ieder geval dat ik haar weer een beetje heb kunnen motiveren om goed haar best te doen op school en uit de problemen te blijven, door niet zwanger te raken en geen alcohol te gaan drinken.
De toekomst zal het weten..

OK maar ik kom ter zake! Nienke zou Nienke niet zijn als ik hier niet weer een nieuwe uitdaging zou ontdekken! Ik zal jullie gerust stellen (vooral mijn collega's ;) dat ik hier niet blijf voor een half jaar, al kriebelt het wel natuurlijk. Ik ga straks naar de Crags, daar zijn ze bezig met huiswerkklassen. Daarnaast is er een ruimte waar individuele gesprekken en groepsgesprekken plaats vinden met de BIA- kids door de social worker. Echter is dit lokaal erg leeg en treurig en niet zo geschikt om belangrijke gesprekken te voeren. Het zou geweldig zijn om meer sfeer te creeren met kussens of Fatboy-achtige zitzakken en een bank zodat de kids zich meer confortabel voelen. Maar daar is budget voor nodig. Ik heb besloten dat ik een stuk van mijn KLM compensatie doneer in de vorm van 100 euro. Maar het zou mooi zijn om nog meer te verzamelen om die ruimte aan te kleden. Dus daar heb ik jullie voor nodig! Als je wil helpen stuur mij dan een email! Alvast super bedankt..!! dit werkt het beste dat ik zie dat er behoefte is aan iets en ook weet waar geld naar toe gaat en goed besteed wordt.

Ik geef jullie snel een update, maar ik ga nu naar township de Crags!!

Baai Baai!

  • 19 Juli 2011 - 12:36

    Daphne:

    Wat een reis zeg! Gaaf dat je dit doet.

  • 20 Juli 2011 - 12:06

    Papa:

    Ik ben super trots op je en ik help mee. Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 479
Totaal aantal bezoekers 43650

Voorgaande reizen:

10 Juli 2011 - 14 Augustus 2011

Rondreis Zuidelijk Afrika zomer 2011

01 September 2007 - 12 Januari 2008

Vrijwilligerswerk Plettenberg Bay

Landen bezocht: