Nooit leuk om afscheid te nemen... - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Nienke - WaarBenJij.nu Nooit leuk om afscheid te nemen... - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Nienke - WaarBenJij.nu

Nooit leuk om afscheid te nemen...

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

03 November 2007 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Hello hello,

Hier weer een update van mijn Plettonian life zoals Belgische vrijwilliger Bruno van het andere belgenhuis altijd zo mooi zegt....

Goh waar was ik ook al weer gebleven. Vorig weekend rustig aan gedaan. Isabelle geholpen met wat werk want die loopt echt op het einde van haar zwangerschap. De baby kan nu ieder moment komen.
's Middags naar het Lookout deck geweest Dat is een restaurantje met een heel mooi uitzicht op zee. Daar een hele groep dolfijnen gespot. Ik was echt jaloers op een man die in zijn kano echt heel dicht bij ze kwam. De walvissen zijn nu echt vertrokken..

Het weer wordt beter dus dat betekent meer kinderen in mijn klas. Maandag en dinsdag heb ik alleen gedraaid en dat viel ernstig tegen. 16 kinderen in het houten hokje lijkt niet veel maar het is moeilijk werken.
Ik heb elke maandagochtend een weekend gesprekje met ze en teken dat uit op een groot papier wat een kind heeft gedaan.
Ik was voor het eerst in afgelopen 2 mnd geschokt. Wat blijkt sommige kinderen drinken bier. Ik weet natuurlijk intussen een hoop over de problematiek thuis maar dit was zo confronterend. Mijn kinderen zien er redelijk verzorgd uit op een paar na. Krijgen nog wel eten mee naar school. Een vreselijk idee dat dus mijn "kleine" freubels koest gehouden worden met alcohol...
Je kunt zien in hun gedrag dat ze vaak aan hun lot overgelaten worden. De lastige kinderen accepteren totaal geen grenzen.
Ik moet ze zoveel mogelijke praktische activiteiten bieden. Dus fruitmandjes gemaakt van klei, kettingen van stukjes rietjes en macaroni, enz. Ik heb veel aan mijn Sint Marie ervaring.

Het klasgebouw is klaar en mijn meubeltjes zijn besteld. Mijn grootste frustratie is dat ze pas komen over 3 wkn. Dat betekent dat ik er zelf niet meer mee kan werken en dat vind ik ongelooflijk jammer. Ik had gehoopt om de laatste 4 wkn nog in groepjes te kunnen werken en vooral de zwaksten nog dingen aan te leren. Het goede nieuws: In januari gaat een andere vrijwilliger voor 5 mnd mijn Grade R overnemen.
Ik heb ongeveer 300 euro van het sponsorgeld over dat wil ik graag gebruiken om extra materialen te kopen en eventueel Juffrouw Ann nog in te huren als assistente van de nieuwe vrijwilliger Veerle. Helaas is dit niet genoeg om Ann een half jaar extra aan het werk te houden maar goed. Ik hoop op jullie goedkeuring anders hoor ik het wel.
zodra ik foto's heb van de meubeltjes laat ik ze meteen zien.

Verder kwam de Zuid Afrikaanse minister van Onderwijs op bezoek in Plett. We hadden een soort optocht door mainstreet met alle scholen en ze gaf een toespraak.

Deze week stond in het teken van het afscheid van Marc en Erik. Hun tijd zit er op en gaan nog even reizen. Jammer want we hebben een gezellige tijd gehad in het Belgenhuis. Ze hebben het vrijwilligerswerk als culturele stage gedaan voor hun technische studies. Nog nooit voor een klas gestaan en toch de kinderen wiskunde en computervaardigheden bijgebracht. Erg goed gedaan!

Vanaf maandag zijn we een multicultureel meidenhuis want dan komt Jana uit Belgie en Claire, dochter van Fiona (Afrikaanse). Nog 6 weken in Plett en ik ga er nog alles uit halen wat er in zit!
Ik heb tot nu toe in een amer buiten het huis geslapen maar ik ga vandaag verhuizen naar binnen.

Ik heb hier een stak ritme hoor. 6.30 uur opstaan, douchen, ontbijt, met Hermanus, de taximan naar school. 14.30 uur thuis, administratie voor BIA en lessen voorbereiden vaak nog tot laat of naar de Laundrey, boodschappen doen, koken en af en toe nog iets leuks doen of msnen en mailen. Nu dus erg druk met de onze reis voorbereiden.

Oh en ik sta in de CX Express de regionale weekkrant. Met een artikel over het draadkarrtejes- en handpoppenproject met een foto van de meisjes, Ann en ik!
Er belde meteen deze week een man uit Knysna die eventueel interesse heeft om dit soort poppen te verkopen in zijn toeristenwinkel. Dus wellicht dat daar nog een nieuw projectje uit voort kan komen.

Nou ik wens jullie allemaal weer een fijn weekend!

Liefs Nienke

  • 03 November 2007 - 10:44

    Tom:

    Hey Nienke,

    Dat is inderdaad een strak ritme. Kom je wel een beetje toe aan jezelf daar?

    Bier geven aan die hummeltjes is inderdaad in onze cultuur not done maar dat gebeurd in veel landen hoor. Zelfs dichterbij huis; Franse kinderen krijgen soms aangelengde wijn. Dan kunnen ze er vast aan wennen en ze slapen lekker. Maar het is gewoon niet gezond.

    Het zijn wel echt schattige kindjes op je foto's.

    Keep up the good work!

    grt
    Tom

  • 03 November 2007 - 10:51

    Marianne Brugmans:

    Ha Nienke,
    Leuk weer wat te lezen over je aktiviteiten.
    Afgelopen weekend hebben we een leuke week Lakerlopen in Beeld afgesloten. Chrush was wel aardig maar veeleisend op het laatste moment. Voorafgaand de debatbijeenkomst die niet echt fanatique bezocht werd. Veel kinderen die erg genoeg bij de voorstelling van Chrush bleven hangen. Een aantal moeders is halverwege opgestapt omdat het taalgebruik en sommige bewegingen op het podium niet geschikt waren voor de kleinste.
    De week is verder goed verlopen, met wat puntjes die wat beter mochten zijn.
    Van de Rotary heb ik nog steeds geen reactie gehad over mijn vraag betreft sponsoring waar je om vroeg. Ik lees dat je inmiddels het geld bij elkaar hebt, waar ik blij om ben.

    Nou Nienke ik hou het bij wat je zoal mee maakt. HOe gaat het trouwens met je gezondheid?

    Groetjes Marianne

  • 03 November 2007 - 17:31

    Roos:

    Hee Nienke!
    Wat gaat de tijd snel, zit je niet al bijna op de helft?
    Fijn om weer wat van je te lezen. Echt leuk dat je daar concreet iets kunt betekenen.
    Hier gaat alles zn gangetje. Vanavond komt Jonathan naar Eindhoven en hebben we het verder rustig dit weekend.
    Volgende week gaan we naar Latin Brutality! Dus daar heb ik wel zin in.
    Nou fijn weekend!
    Liefs Roos

  • 04 November 2007 - 19:52

    Hanneke:

    ha die nien,
    druk dru druk, zo te lezen.
    hier alles zijn gangetje. met Lotje alles prima, en met toon en mij ook hoor. leuke foto's wat een scheetjes die kids daar. groetjes han

  • 05 November 2007 - 17:06

    Angela:

    Hai Nienke

    Geweldige verhalen en leuke foto's. Wat een schatten. Als het goed is is het geld overgemaakt. Ik hoop dat je er goeds mee kan doen.

    groetjes

  • 07 November 2007 - 20:40

    Yvonne:

    Hee nienke,
    heb me meteen weer aangemeld, er was denk ik iets misgegaan.
    Leuk filmpje trouwens bij het vorige berichtje, zie je al helemaal daar bezig met al die kindjes.

    Liefs YVONNE

  • 09 November 2007 - 11:50

    Nadine:

    Hee Nien,

    Wat gaat dat snel zeg. Nog maar een paar weekjes!! Ben je er al helemaal uit waar je straks met John allemaal naartoe gaat??

    Dikke knuffel van ons en van Floris heel veel zoentjes. (en nog bedankt voor de verjaardagskaart. Hij vindt alle dieren helemaal geweldig,.. vooral de leeuw. grrrr!)

    Nadine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Vrijwilligerswerk Plettenberg Bay

Recente Reisverslagen:

14 Januari 2008

Nawoord

14 Januari 2008

Nawoord

08 Januari 2008

Big 4 en nog veel meer..

25 December 2007

Geseende kersfees en 'n gelukkige nuwe jaar.

16 December 2007

"Laatste" week Plett
Nienke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 43046

Voorgaande reizen:

10 Juli 2011 - 14 Augustus 2011

Rondreis Zuidelijk Afrika zomer 2011

01 September 2007 - 12 Januari 2008

Vrijwilligerswerk Plettenberg Bay

Landen bezocht: