Big 4 en nog veel meer.. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke - WaarBenJij.nu Big 4 en nog veel meer.. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke - WaarBenJij.nu

Big 4 en nog veel meer..

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

08 Januari 2008 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lieve allemaal,

Allereerst nog een gelukkig en vooral gezond nieuwjaar! Dit mag je vast op 8 januari nog wensen?? Ik hoop dat iedereen fijne feestdagen heeft gehad?
Heel erg bedankt voor jullie lieve berichtjes!!

Bijna geen toegang gehad tot internet afgelopen 2 wkn. Niet dat ZA onderontwikkeld is haha nee overal was iets mis met verbinding.

Waar moet ik beginnen. Ik was geeindigd met de dikke wolk over Plett op 24 dec. Wij hebben kerst gevierd in de stromende regen boven op de berg in Kransbos. Maar we hadden een kerstboom en cadeautjes veel lekker eten en veel drank. Helaas kregen we het echte kerstgevoel niet te pakken maar ik ben blij dat ik John aan mijn nieuwe vrienden heb kunnen voorstellen.Het was erg gezellig.
Ik had hem veel meer van Plett willen laten zien. Helaas was de tijd te kort. We hebben nog even snel Monkeyland en een vogelpark gedaan. De hike op Robberg kon niet doorgaan omdat kneus Nienke tennisballen op haar (trombose)been had. Die as dus 2 keer zo dik! Op mijn laatste Plett dag dus weer bij de dokter gezeten. Het heeft niets met medicatie te maken ik heb gewoon een serieuze muggenallergie en dus maar weeeeeer aan de pillen. Gewoon botte pech. En vooral fijn idee als je naar Kruger gaat. Ik heb dus waardig afscheid kunnen nemen van mijn huisarts Dr Donald in Plett.Maar we laten ons niet uit het veld slaan!

Toen kwam het serieuze afscheid met een lunch met Fiona, Catherine, Isabelle, Jana en haar vriend Rob
Ik heb wel een flinke traan gelaten. Het is gek dat je je na bijna 4 mnd echt ergens thuis kunt voelen en je gaat hechten aan mensen.
Met een diepe zucht vertrokken naar Tsitsikamma National Park waar gelukkig de zon ons toelachtte.

Daar in een leuke backpackers verbleven en de bikkel uitgehangen. We hebben een mountainbike tocht gedaan bloed zweet en tranen en een hoop Nienke gezeur! voor mij na 4 mnd geen sport. Ik vond het erg zwaar. Het is een schitterende omgeving.

We hebben geluncht in Jefrrey's Bay. De surfspot van ZA met alle outlets van Billabong, Roxy enz. Helaas heb ik een kleine backpack en het was daar superdruk dus het snel achter ons gelaten.
Daarna zijn we naar Addo Elephant Park gereden. Daar hadden we een cosy mooie rondavel (Afrikaanse hut met rieten dak)
Erg romantisch. Het was daar bloedje heet. Wij ware heel blij met onze Ford met airco.
Heel veel dieren gezien en vooral olifanten van heeel dichtbij. En natuurlijk smolt ik weg bij de baby's.
Het was erg leuk!

De dag daarna naar Port Elizabeth gereden om onze vlucht te nemen naar Johannesburg. Dit was oudjaarsdag.
Het was spannend omdat iedereen je altijd waarschuwt over Joburg... Je hebt daar als toerist niets te zoeken.
1.5 uur vliegen, onze nieuwe auto opgehaald weer een Ford met airco jiehoe...
En op naar Hazyview. Omdat alle mensen hier zomervakantie hebben heb ik alle accomodaties van te voren geboekt. Aangekomen in Hazyview 's avonds waren we de enige gasten in ene backpackers. In the middle of knowwhere een enorme ongezellige rondavel met 6 bedden. Het leek wel of we op schoolkamp gingen. John en ik keken elkaar aan en we hebben besloten om direct uit te checken en ergens anders naar toe te gaan. Dit was niet het idee van onze oudjaars avond haha...Maar het is goed gekomen!

Uiteindelijk hebben we een aantal backpackers gebeld op zoek naar volk! We kwamen uit bij Fonky Monckey's in Nelspruit.. klinkt Funky niet?? Daar hebben ze vast feest.
Helaas moesten we nog wel ruim een half uur rijden in het donker daar naar toe.
Mijn stoere John deed dit heel goed. Het was een van de weinige momenten dat we ons niet prettig hebben gevoeld. We hadden de verkeerde weg genomen en we reden over een weg tussen de townships waar het erg donker was en mensen over de weg liepen. Auto's rijden met groot licht en geven geen bal om anderen. Daarbij weet je dat mensen waarschijnlijk een grote slok op kunnen hebben. Heel normaal hier.
Gelukkig zijn we heelhuids aangekomen en in Funky Monkey hadden ze een bar en mensen!!! We waren blij. We kregen van de gastheer een heerlijke Bobotie maaltijd en de Savannahs smaakten beter dan ooit. We hebben oudjaar gevierd met 2 studenten Nynke en Anne (een jongen) die een jaar stage lopen in Port Alfred. Het was gezellig. We kwamen in een plaats terecht the Stabel. En ja het was een echte stal met alleen maar boeren Afrikaners!! Die gingen stijldansen op house echt geweldig!!Erg gelachen
De jongens hebben zich te goed gedaan aan veel Jagermeister shots en zijn met kleren en al in het zwembad gesprongen de nieuwjaarsduik haha.

We zijn nog een nachtje gebleven om bij te komen en toen naar Graskop gereden.
We hebben in de laatste week helemaal het programma omgegooid omdat alles anders liep. Buiten accomodaties in het Krugerpark was het in het noorden helemaal niet druk en we konden overal terecht..Nog een leuke laatste week gehad.

We hebben 1 dag Kruger gedaan wat genoeg was. Want we hebben de Big 4 gezien. Ook een leeuw dus onder een boom wel 150 m ver weg maar we hebben m gezien. Alleen geen luipaard maar het dat is ook heel moeilijk. Het indrukwekkende was een mannetjes olifant die op ons af kwam stampen hoehoehoe dat is echt spannend ..
Een uur later hadden we het er nog over.
In Graskop 2 nachten gebleven waar we Nynke en Anne weer tegen kwamen en daar het rondje uitzicht gedaan langs the panorama route. God's Window maar vooral de 3 Rondavels was erg mooi. (ff googlen)
Het noorden is anders als het zuiden. Je ziet dat de zwarte mensen in de meerderheid zijn en ook heel succesvol zijn. Wat een dure auto's rijden er rond!!! John heeft zn ogen uitgekeken.

Daarna zijn we eerder naar Pretoria gereden. Daar hebben we een dagtoer gedaan naar Soweto en het apartheidsmuseum. Het was zeer indrukwekkend. We waren met zijn tweeen en een local gids in zijn auto. We zijn midden in Joburg gestopt om naar een traditionele apotheek te gaan. Daar hingen botten, huiden van dieren, horens enz. In de zwarte culturen wordt er nog erg geloofd in de traditionele geneeswijzen. Dat was apart omdat we eigenlijk niet van plan waren om in Jiburg te gaan. Ook het huis van Nelson Mandela gezien. Je kunt hem ontmoeten maar dan moet je wel een afspraak met hem maken en een goed verhaal met geld hebben...
Soweto is de grootste township van Zuid Afrika en heeft een eigen shoppingmall, ziekenhuis en Universiteit. Het is een stad opzich! 1 stuk is heel rijk en staan enorme villa's met bling bling deuren en pilaren en dikke auto's voor de deur. We zijn nog 2 dagen beetje rondgecruised door Pretoria. Dit is het Den Haag van ZA. Met alle overheidsgebouwen.

Gisteren is John s'avonds terug gevlogen naar Amsterdam.. Gelukkig niet in het KLM toestel wat eerder die dag een noodlanding heeft moeten maken... ivm een defecte motor.

En ik ben in een blits groen Kulula toestel terug naar de Kaap gevlogen. Schitterend uitzicht op de duizenden lampjes in het donker... met een zwarte heuvel wat de Tafelberg was.
Ik zit nu in een Backpackers waar ik mezelf getrakteerd heb op een luxe singleroom met dubbelbed.
Starks wordt ik opgehaald door Maureen een meisje wat we in Titsikamma ontmoet hebben met nog 2 meiden die hier stage lopen in een weeshuis in Kaapstad.
Ik blijf vannacht in hu Lodge voor een nachtje. Daarna slaap ik 3 nachten bij Lucy en Roland in hun gehuurde appartement. Lucy komt uit Kaapstad maar we kennen hun vanuit EIndhoven.
Dus dat wordt allemaal wel leuk. Ook ga ik nog een fotoshoot doen met een goede fotograaf om wat mooie plaatjes te krijgen wellicht kan ik dan hopelijk meteen aan het werk in NL.

Nog 5 daagjes dus en dan vlieg ik de 12e terug naar Brussel.
Raar idee...met gemengde gevoelens.
Meteen solliciteren dus ik sta weer open voor vacatures dus als jullie iets zien stuur het maar naar me door...

En Yvonne super leuk dat je me belde!!
Erg lief.
Ik probeer deze week nog een berichtje te posten.

Veel liefs Nienke

  • 08 Januari 2008 - 11:22

    Simone:

    Hey Nienke,

    Nog de beste wensen voor 2008! Ik dacht al wat is het ineens stil daar... Het is even te veel tekst allemaal om even op mijn werk te lezen maar ik zie dat je een hoop hebt meegemaakt. Nog even en je bent weer terug in Eindhoven. Geniet nog maar even van het lekkere weer daar en de vrijheid. Hopelijk heb je alweer zin in de wintersport...ik wel in ieder geval!

    Liefs Simone

  • 08 Januari 2008 - 12:17

    Susan:

    Hoi lieve Nienke,

    Ook voor jou nog de allerbeste wensen voor 2008!!!

    Wat een geweldig verhaal weer om te lezen, fijn dat jullie samen zo'n leuke vakantie hebben gehad!!!

    Geniet er nog even van en tot snel in Eindhoven en/of omstreken!!!

    Liefs Susan en een x je van Emma

  • 08 Januari 2008 - 12:21

    Yvonne:

    Hee nienke,
    Tis weer een heel verhaal geworden, leuk om allemaal te lezen. Ben erg benieuwd naar je foto's, we moeten snel wat afspreken als je weer thuis bent.
    Ik vond het ook leuk om je weer even 'live' te spreken.
    Geniet van je laatste paar daagjes daar, want dan begint het echte leven weer.
    We bellen...
    liefs YVONNE

  • 08 Januari 2008 - 13:12

    Papa:

    Hoi Nienke. Eindelijk weer een teken van leven. Is mijn smsje in de nieuwsjaarsnacht aangekomen? Alle goeds en gezondheid toegewenst voor het nieuwe jaar voor jou en John. Nog even en je bent weer thuis. Voor jou een raar idee, maar ik vind het wel weer fijn. Ik hoop je dan gauw te zien.
    Kus van papa en Anja.

  • 08 Januari 2008 - 14:32

    Marloes:

    Hai meis,

    wat een leuke verhalen, ik was ook erg benieuwd om te horen wat jullie allemaal hebben meegemaakt! Gaat het wel weer beter met je been en kun je wel vliegen? Hoorde van Sander al dat John weer terug is, dus alles goed hier.
    Wat leuk dat je Lucy ook nog even ziet! Heel veel plezier in de laatste week en zal het leuk vinden om je weer te zien!

    Liefs

  • 08 Januari 2008 - 15:21

    Marianne Brugmans:

    Ook voor jou veel geluk maar vooral een goede gezondheid in het nieuwe jaar. Niet goed. Ook is het van een mug. Goed in de gaten blijven houden. Ook als je thuis bent.
    Het zijn weer mooie belevenissen die je maild. Ik kan me voorstellen dat het enigszins pijn doet te vertrekken. De warmte van de mensen en het klimaat zal je zeker goed hebben gedaan.
    Voor jou een baan vinden zal denk ik geen probleem zijn. Je hebt de capaciteiten en nog een rugzakje buitenlandse ervaring.
    Nou lieve Nienke, ik ga richting Rotary. Na alle nieuwjaarsbijeenkomsten, concerten etc. hoop ik dat ik ook weer aan de slag kan met werk.

    Groetjes Marianne

  • 08 Januari 2008 - 18:02

    Hanneke:

    nien,
    hoop dat je snel weer thuis bent, en dat we snel weer kunnen bijkletsen, alle verhalen horen, en dat jij die kleine lot kunt zien. fijne reis terug. x han

  • 09 Januari 2008 - 18:27

    Roozz:

    Jee wat een verhaal! Fijn om te lezen dat jullie samen zo'n supertijd hebben gehad! Balen dat het bijna zover is nu. Maar ik vind het niet erg want we missen je!!
    Hier gaat alles goed. Ben druk bezig met hypotheekgedoe en teken morgen de koopakte. 4 feb. krijg ik de sleutel!!

    Verder hebben we gisteren nieuwjaarsreceptie gehad in de Stadschouwburg. Pff, was weer veels te gezellig! Ben nog herstellende..

    Nou ja, heb nog veel meer te vertellen maar dat vertel ik wel als ik je weer zie.

    Veel plezier nog de laatste daagjes!
    Liefs Roos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Vrijwilligerswerk Plettenberg Bay

Recente Reisverslagen:

14 Januari 2008

Nawoord

14 Januari 2008

Nawoord

08 Januari 2008

Big 4 en nog veel meer..

25 December 2007

Geseende kersfees en 'n gelukkige nuwe jaar.

16 December 2007

"Laatste" week Plett
Nienke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 43055

Voorgaande reizen:

10 Juli 2011 - 14 Augustus 2011

Rondreis Zuidelijk Afrika zomer 2011

01 September 2007 - 12 Januari 2008

Vrijwilligerswerk Plettenberg Bay

Landen bezocht: