Ons hed baie hard gewerk in die week - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Nienke - WaarBenJij.nu Ons hed baie hard gewerk in die week - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Nienke - WaarBenJij.nu

Ons hed baie hard gewerk in die week

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

21 Oktober 2007 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Hallo iedereen!!

Allereerst weer erg bedankt voor diegene die centjes hebben overgemaakt!
De school van mama (Regenboog/Wingerd in Terneuzen)heeft een prachtige actie gedaan tijdens hun open dag! Bedankt jullie!!

Stand van zaken: De bouw van het nieuwe klaslokaal heeft stil gelegen deze week omdat de dochter van de aannemer een ernstig auto ongeluk heeft gehad. Als hij er niet is kunnen de andere bouwers ook niet op het werk komen en gebeurt er dus niets. Ik hoop dat ik de opening nog kan mee maken...
In ieder geval heb ik de hoofdmeester gezegd dat hij bij het schoolbestuur van de overkoepelende stichting Bitou 10 foundation (Bitou is de provincie naam van de regio Plett door de Bitou rivier) moet vragen wat zij voor bugget hebben. Ik vind in ieder geval dat zij ook iets moeten doen en dan kan ik aanvullen met mijn budget. Hij fronste zijn voorhoofd dus het zal niet veel zijn. Ik heb hem een deadline gegeven zodat ik kan gaan bestellen. Dit is niet echt op zijn Afrikaans haha maar wel noodzakelijk.

Vorige week zaterdag zijn we met zn drieen en mama naar Knysna geweest. Dat ligt 30 min rijden van Plett. We hebben eerst een boottocht gemaakt op een lagune en daarna een wandeling op een berg (Featherbed) met een heel mooi uitzicht op zee en rotsen. Ik ben ondertussen aardig gewend aan het links rijden. Even een anekdote over het verkeer: Als je rijdt en iemand wil je inhalen vanaf de rechterkant dan ga jij links opzij naar de vluchtstrook. Als iemand je inhaalt bedankt hij je door te knipperen met zn lampen. Je knippert dan terug met "graag gedaan".
s' Avonds hebben we een gezellige braai gehad als afscheid van Erik z'n moeder.

Maandag is mama met mij mee geweest naar school. Ze heeft een aantal kinderen apart genomen en met hen werkjes gedaan.
Ze vind dat ik talent heb om kleuterjuf te worden.. maar ik ben er nog niet uit of het mijn roeping is! haha
In ieder geval is het fijn om te horen van iemand dat je het onder de omstandigheden iets goed doet. Ik heb erg veel aan Ann mijn collega. Zij is heel gelovig en bidt elke dag voor de kinderen en mij en mijn gezondheid en dat is toch erg lief!

Maandagavond hadden we het openingsfeest van de snoezel/ speelkamer van Masezami, de streetshelter in Kwanokathula. Daar kon ik mama's muurschilderingen bewonderen en het goede werk van Peter, Claudia en Sven. Tsjonge die hebben er iets moois van gemaakt! Deze avond was tevens hun afscheid. Claudia en Peter vervolgen deze week hun geweldige wereldreis.
Toen de speelkamer geopend was werden de kinderen helemaal gek. Tsja wat wil je als je normaal gesproken nooit met speelgoed speelt omdat de verzorgsters dit niet aanbieden. Binnen een minuut was de speelkamer ontploft alles lag op de grond maar de kids vonden het geweldig.
Nu moeten de verzorgsters leren om het speelgoed gestructureerd aan te bieden.
Dit is tevens een oproep aan iedereen die vrijwilligerswerk wil doen! Bij Masezami hebben ze hard mensen nodig.

Deze week heb ik gewerkt aan thema "huis" en "familie" met mijn kinders. Familie is best gecompliceerd want er zijn veel gebroken gezinnen, De derde vriend van moeder en kinderen waarvan vader even zeep is gaan halen. Er wordt een nieuwe Bata schoenenwinkel geopend in Plett en ik zij hadden veel grote lege dozen. Ik kreeg spontaan het idee om daar huizen van maken dus heb ik mn beste lach opgezet en de manager was zo aardig om ze op school af te leveren, want ze pastten niet in de taxi. " Nienke, your boxmen is here!" Deze dozen hebben we vrijdag beschilderd. Mama was er ook bij. Ook hebben we de parachute meegenomen naar school. Dit is een heel groot gekleurd rond doek waar je mee kunt spelen. Ongelooflijk wat er dan gebeurt. Graad 2 had geen les omdat hun klasvloer werd geboend (dat doen ze hier onder schooltijd en zij hangen dan op het plein). Dit zijn 25 kinderen plus 15 van mij erbij. Ze werden helemaal wild en dol van dat ding!! Mama en ik hebben zo goed mogelijk met veel stemverheffing om er boven uit te komen en poging tot gestructeerd spel met de parachute. Ik heb er een leuke foto van...

Vrijdagmiddag ben ik voor het eerst even naar het grotere winkelcentrum geweest van Plett 30 min lopen. Even geshopt bij Mister Price. Dit is een soort H&M en heel goedkoop.

Gisteren hebben mama en ik een toeristendag gehad. We hebben een paardrijsafari gedaan in Rhino Base camp waar ik al eens geweest was (zie foto's) en naar een olifantenpark geweest.

's Avonds was het de finale van het WK rugby Zuid Afrika tegen Engeland. Rugby is nummer 1 sport van het land. Deze avond is vergelijkbaar met onze Oranjegekte. En ze zijn dus wereldkampioen geworden dus was het gekkenhuis. Ik was niet helemaal fit dus heb niet veel mee gekregen van het feestgedruis en ik snap niets van de Rugbyspelregels. Vanochtend zag ik een aantal mensen laveloos aan de kant van de weg liggen die hebben vast een groot feest gehad.

Even wat typische Afrikaanse dingen:

* Het eten & drinken: Veel internationaal alles wat geimporteerd wordt is allemaal een stuk duurder, maar ik kan erg genieten van de Bobotie een gehaktmengsel met bepaalde kruiden.
Dan heb je Biltong, gedroogd zout vlees waar iedereen gek is maar ik vind er niets aan haha. Op de braai (barbecue) eten de Afrikaners boerewors.
En veel zoetigheid ik ben dan ook gek van de carrotcake. Er zijn veel Engelse invloeden. Iedereen drinkt hier(rooibos)thee met veel melk en 4 suiker.
Ze kennen een soort Karvan Cevitam maar dat is hier chemisch gekleurd knalrose, groen en blauw. Dat drinken de kids allemaal. En die eten een hele dag chips, een soort Nibbits)
Mijn favoriete drankje is cider (Savanna en Hunters Gold). Dit is een soort kruising tussen Corona en appelsap.
En Rusks dat is een soort sultana achtig beschuitkoekjeding die je in je thee stopt.

* Op vrijdag staan hier rijen voor de pinautomaten omdat iedereen zijn salaris dan binnen is.

* Drankenhandels hebben beperkte openingstijden. Maar in de supermarkt kun je wel tot laat wijn halen. Dat is erg tegenstrijdig.

* Taxibusjes zijn een avontuur op zich soms worden er 20 mensen opgestapeld in een bestelbusje.

* De vrouwen die hun kinders op hun rug dragen in een doek blijft mooi om te zien.

* In de winkels werken mensen die speciaal aangenomen zijn om groente en fruit te wegen en je boodschappen inpakken. En je hebt een functie "trolleysecurity" iemand die zorgt dat de winkelwagentjes terug komen.

* En de taal is zo grappig:

gum= uitveger
puntenslijper=potloodscherpmaker
frisdrank= cooldrank
vlinder= schoenlapper
giraffe= kameelperd
coctail=mengeldrankie
carpool=saamryclub

Maar heel veel woorden zijn hetzelfde als in het Nederlands. Alleen de woordvolgorde is anders daarom is het spreken een stuk lastiger.

Er zijn zoveel dingen die snel wennen. Alleen wat gelukkig niet went is het prachtige uitzicht op de baai als ik terug kom van het werk. Zeker als de zon schijnt blijft dit indrukwekkend mooi.
Helaas komt dit op foto's niet over. Maar de mensen die hier geweest zijn weten wat ik bedoel.

Vanmiddag gaan mama en ik nog even naar het strand. Het begint nu echt zomer te worden korte broek en tshirt aan.

Nou dit was even een lang verhaal.
Geniet julle zondag allemaal!

Liefs Nienke en mama

  • 21 Oktober 2007 - 12:39

    Simone:

    Leuk dat taaltje!

  • 21 Oktober 2007 - 17:41

    Hanneke:

    lieve nien,
    wat schrijf je toch ontzettend leuke verslagjes, elke keer weer gezellig om te lezen. hopelijk nog alles prima daar.
    groetjes hanneke

  • 21 Oktober 2007 - 18:08

    Jan En Anke:

    leuk om te lezen nienke ik volg het iedere week,het is toch een hele belevenis,erg leuk de dingen die je samen metje moeder doet,ik had het er ookweleens willen zien, maar vindt het ook leuk om zo op de hoogte te blijven,ik hoop dat je de opening van de school nog meemaakt, want dan weet je waar je het voor gedaan hebt.Veel groeten van jan en ankeen natuurlijk opa uit Goes

  • 22 Oktober 2007 - 07:06

    Marloes:

    Hey Nien,

    Echt fijn dat je merkt dat de kinderen je inspanningen waarderen he. Dat moet toch een goed gevoel geven! Moest erg lachen om die woorden, vooral kameelperd, hoe krijgen ze het verzonnen!
    Hier ook alles goed, Sander net hersteld van de griep, en nu heb ik 'm..
    Ga jij maar lekker genieten in je korte broek, dan kruip ik terug onder de wol ;)

  • 23 Oktober 2007 - 10:46

    Joke:

    Hoi Nienke, Leuk om je belevenissen te lezen,
    En zo'n foto op paard doet me toch verwonderen. Joke

  • 23 Oktober 2007 - 11:57

    Papa:

    Leuk verhaal weer van je. Wat maak je een hoop mee. Dat zal straks weer wennen worden hier in het kikkerlandje. Maar denk daar nog maar niet aan. Het is nog lang zo ver niet.
    Groeten aan mama en een kus van papa.

  • 25 Oktober 2007 - 18:26

    Annick:

    He Nienke,

    Hier een berichtje uit Peru. Echt super leuk zeg die ideeen voor de kids. Kan ik nog wat van opsteken voor aankomende maandag! Ik hoorde het van je klote (vast een heel mooi ZA woordje voor) start. Ben blij dat het nu weer helemaal goed gaat.
    Die kindjes blijven lief op de foto :)
    Veel plezier nog en geniet van de zomerzon.

    kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Vrijwilligerswerk Plettenberg Bay

Recente Reisverslagen:

14 Januari 2008

Nawoord

14 Januari 2008

Nawoord

08 Januari 2008

Big 4 en nog veel meer..

25 December 2007

Geseende kersfees en 'n gelukkige nuwe jaar.

16 December 2007

"Laatste" week Plett
Nienke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 43046

Voorgaande reizen:

10 Juli 2011 - 14 Augustus 2011

Rondreis Zuidelijk Afrika zomer 2011

01 September 2007 - 12 Januari 2008

Vrijwilligerswerk Plettenberg Bay

Landen bezocht: