Draadkarretjesproject, handpoppen en bodyboarden - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Nienke - WaarBenJij.nu Draadkarretjesproject, handpoppen en bodyboarden - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Nienke - WaarBenJij.nu

Draadkarretjesproject, handpoppen en bodyboarden

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

30 September 2007 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Hallo iedereen!

Hier weer een berichtje uit Plett. Ik deze week een wat mindere start. Voor het eerst een klein beetje heimwee gevoel.. hoe dat dan ook voelt.. . Ik heb het erg leuk hier maar ik mis wel mn mannetje.
Daarom ben ik ook heel blij met het nieuws dat hij een ticket heeft geboekt en dat we samen kerst en oud & nieuw gaan vieren in Zuid Afrika!

Ik wil jullie graag uitnodigen om een kijkje te nemen op de weblog van medevrijwilligers Marc en Erik http://marcenerik.blogspot.com
Daarop staat een leuk filmpje van een Grade 1 klas en hele leuke foto's. Ook kun je op hun pagina doorklikken naar weblogs van de andere vrijwilligers. Zij kunnen vaak net even wat mooier schrijven over bepaalde onderwerpen.

Deze week was het schoolvakantie waardoor BIA activiteiten organiseert om kinderen van de straat te houden. In de ochtend ben ik met Marc en Erik naar Wittendrift gegaan naar de communitycentre midden in de township Greenvalley wat de township is van het dorp Wittendrift. Een jongen uit Wittendrift, Shylon heeft de jongens geleerd om draadkarretjes te maken van ijzerdraad en dit was een groot succes. Ik heb samen met Ann, de leesmoeder, samen met een groepje meisjes kleurige handpoppen gemaakt het resultaat was super. Ik heb er leuke foto's van gemaakt. Ik heb een nieuw talent ontdekt van mijzelf haha. De meiden hebben hard gewerkt en iedereen heeft genoten van de activiteiten. En ik heb een klein beetje afrikaans bijgeleerd. Ik vond het ook leuk om een keer te zien waar de kinderen wonen. De school staat nl 40 min lopen buiten de Township dus daar kom ik normaal gesproken niet. Vrijdag stapte ik uit de taxi hoor ik overal om me heen " juffrouw Nienke!" Staan er boven op de berg kinderen te zwaaien. Iedereen kent dus die witkop!

Vandaag was het Nationaal Kampioenschap bodyboarden in Plett. Een groep kinderen uit de townships Harkerville en Kranshoek werden uitgenodigd voor een workshop bodyboarden. Onderweg naar het strand ging de BIA bus kapot. Brandlucht dus snel de kids eruit gehaald. Toen de 12 kinderen maar in Isabelle en Belinda's auto gestapeld. Sommige kinderen waren een beetje bang van de zee wat begrijpelijk is met de hoge golven. Gelukkig hadden ze toch veel plezier en veel aandacht want er was een heel mediacircus aanwezig er wordt zelfs iets uitgezonden op de nationale televisie. 's Avonds was de prijsuitreiking met een hoog Bobo gehalte met gesponsorde bodyboarders, Plett bedrijfleven waar we zo snel mogelijk weer klaar wilden zijn om de kids terug te brengen naar hun huis. We hebben ze eerst nog even op een hamburger getrakteerd bij Sheers (een soort Mac D). Emy: Campagne Familie Lekkerbek zou hier niet werken. De eetgewoontes van kinderen zijn dramatisch. Ontbijt met chocoladepap of chips, pauze met chips en ik zie hier de meest felgekleurde limonadedrankjes ooit!
Maar wellicht is dit het enige wat in huis is....

GGD collega's af en toe gaat er her en der wat sponsorgeld van jullie naar verschillende activiteiten. Vandaag hoop ik nog wat materialen zoals groot papier, lijm, wasco enz te kunnen kopen voor mijn Grade R programma wat morgen begint. Op school hebben ze namelijk niets hiervoor. Gelukkig heb ik 2 dozen materialen van een vrouw van de kerk in bruikleen dus daar kunnen we al iets mee. Ann de leesmoeder gaat mij ondersteunen met de kids omdat ik nog onvoldoende Afrikaans kan. En als je concepten wil aanleren heb je de taal hard nodig.
Ik ben nog mijn hoofd aan het breken hoe ik alles zo effectief mogelijk kan doen gezien de beperkte werkruimte. Ik zal snel wat foto's maken.
En over een week komt mijn mama al!

Nou ik ga nog even werken aan de kerstkaartvoorbeelden voor de peetpa's en peetma's in Belgie. Alle BIA kinderen gaan er 1 knutselen. Het lijkt vroeg,maar er moeten 320 gemaakt worden.

Fijne zondag allemaal!
Nog nieuws bij jullie? Want het is erg stil met berichtjes.


Liefs Nienke

  • 30 September 2007 - 10:09

    Mam:

    ondanks de vakantie toch een drukke week lees ik en..... veel afwisseling. ben benieuwd naar de foto's. tot zondag.

  • 30 September 2007 - 10:24

    Koen:

    Hi Nienke,

    Mooi verhaaltje weer. Hier nog steeds alles OK. (nog) Geen spannende dingen.
    Leuk dat John naar je toe komt met kerstmis. Hoeft ie niet naar Zierikzee haha! Daar heeft hij wel 1000 euro voor over!

    Kus

    broer

  • 30 September 2007 - 10:46

    Katja:

    Hi Nienke,

    Super leuk om te lezen. Kan me wel voorstellen dat je een beetje heimwee krijgt, hoe leuk het daar ook is. Leuk om te zien dat je zulke goede dingen doet.
    En natuurlijk super dat John komt! Eerst maar eens genieten van je moeder!!

    Liefs,
    Katja

  • 30 September 2007 - 11:09

    Leonie:

    Hoi Nienke,
    Het blijft ontzettend gaaf om al die verhalen van je te lezen. Ik krijg helemaal de kriebels en zou zo wel met je willen ruilen.
    Hebben ze in juli nog een juf nodig? Dan heb ik pas weer lang vrij.
    Wat leuk dat John en je moeder ook langs komen. Dat wordt vast gezellig bijkletsen.
    Heel veel plezier daar en vooral lekker genieten.

    x
    Leonie

  • 30 September 2007 - 13:54

    Marianne Brugmans:

    Ha Nienke,

    Leuk weer wat van je en over je te lezen. Hoe gaat het met je gezondheid? Heb je nog klachten, of voel je je inmiddels weer fitter.
    Ik ken dat heimwee gevoel. Mijn mannetje heeft 3 1/2 jaar in Ierland gewerkt. Eens in de 14 dag en over 3 weken een weekend naar huis. Gelukkig is die periode voorbij. Het geeft een naar gevoel in je lijf. Maar erg fijn dat hij met Kerst en nieuw naar je toe komt. De tijd gaat razend snel. Hier gaat alles zijn gewone gangetje. Ik ben vandaag naar St. Oederode geweest daar was rondom het Kasteel een heel Cultureel gebeuren opgezet. Voor volwassenen was er nagenoeg niets, maar voor de kinderen wel het een en ander. Heb nog even naar Arno Huibers staan kijken met zijn voorstelling. Altijd leuk hem bezig te zien. De Dagen van Lakerlopen in Beeld beginnen steeds meer vorm te krijgen. Ook dat schiet aardig op. Regelmatig vergaderingen met Ton dat is nodig om iedereen fris en op de hoogte te houden.
    Vandaag is het redelijk weer en een beetje zonnig. Eergisteren nog met een studiereis meegeweest via het VIC , Veldhovens Industrieel Contact. De reis ging naar Geertruidenberg, men kon kiezen tussen de Amercentrale ofwel de Bieschbosroute. Ik had voor het laatste gekozen. Daarna nog wat rondgelopen in Geertruidenberg en aansluitend een dinér wat ik niet meegemaakt heb, want ik had s 'avonds weer wat anders op het programma staan.
    Heb je Caroline nog gebeld die daar ook verbleef waar jij nu bent. Ze heeft afgelopen week een powerpointpresentatie gegeven bij onze Rotary. Leuk was dat.
    Mocht je haar nog willen spreken dan weet je haar te vinden.
    Wens je een fijne dag toe, en verheug je maar lekker om je mamske. Lijkt me leuk voor je.

    Liefs Marianne

  • 30 September 2007 - 14:05

    Annie:

    Heey Nienke

    Je heb me vandaag al even aan de telefoon gehad, ben het vriendinnetje van Erik :)
    Ik wilde even zeggen dat ik je graag wil helpen Afrikaans leren als ik er ben... Ik vind het heerlijk om eindelijk weer mn eigen taal te kunnen spreken :D Dus als je wat wilt weten schroom niet en vraag maar raak :)

    tot over een week waarschijnlijk groetjes Annie

  • 30 September 2007 - 14:49

    Roos:

    Leuk dat John komt!!
    Niet fijn dat je heimwee hebt maar misschien ook wel weer een goed teken. Dan hoeven wij in ieder geval niet bang te zijn dat je niet meer terugkomt naar Nederland ;-)
    Hier weinig nieuws. Vrijdag heb ik Stratums Eind weer eens onveilig gemaakt. Vooral in de Thomas geweest, was wel weer eens grappig, was lang geleden. Gisteren in Zwolle op stap geweest. Qua stappen een stuk minder leuk dan Eindhoven. Slechte muziek en veel te druk.
    Tja, en we hebben vorige week natuurlijk nog geskypt dus heel veel is er sindsdien niet gebeurd.
    Liefs

  • 30 September 2007 - 15:34

    Angelique:

    Hoi Nienke,

    Wat ben je lekker met van alles bezig zeg. Leuk!
    Leuk ook dat je telkens weer een verslag schrijft. Zo kunnen we je toch een beetje blijven volgen.
    Ik hoop dat je je lichamelijk ook weer helemaal goed voelt....Tja en heimwee...ik kan het me zo goed voorstellen. Je bent nu toch al weer heel lang weg. Wat heerlijk dat je mams lekker naar je toe komt. Lekker toch een beetje 'thuisgevoel'.
    Wat goed ook dat John naar je toekomt met de feestdagen. Da's nog eens genieten! Juist met díe dagen...
    Mocht je dan ook nog hulp nodig hebben aan het thuisfront met de feestdagen, ook dán ben ik gewoon beschikbaar hoor. Kijk maar.

    Nou, héél veel plezier en veel genieten met je moeder.

    Groetjes,
    Angelique

  • 30 September 2007 - 17:33

    Paula Dijkema:

    Hoi Nienke,
    Leuk om te lezen hoe je druk bent met en geniet van je werk. Je hoeft je in ieder geval niet te vervelen! Gaat het goed met je been?
    Dat je je geliefden mist, is heel herkenbaar (en misschien maar goed ook). Fijn dat ze je komen opzoeken!
    Hé, veel plezier en hoe je goed!
    Paula

  • 30 September 2007 - 19:15

    Jan:

    Hallo Nien,

    Met opa je mails en foto's bekeken, hij vind ze prachtig en is trots op z'n kleindochter.

    Hij maakt zich wel zorgen over je lichamelijke gesteldheid.

    Ik zal met opa de mails blijven volgen.

    Jan en Opa

  • 30 September 2007 - 19:17

    Yvonne:

    Leuk weer wat van je te horen.
    Gaaf dat John toch een ticket heeft geboekt, echt super!!!
    Hier alles ok, dit weekend kermis gevierd in oirschot. Wat was het toch gezellig... heb er nog plezier van :-)
    Groetjes YVONNE

  • 01 Oktober 2007 - 10:19

    Sanders:

    Hey Nienkus, dan eindelijk een berichtje van mij.. heb je mails wel gevolgd hoor, was ook erg geschrokken van het bericht van de eerste week!! Wat een pech om zo te beginnen, maar goed alles nu weer aan de betere hand en je kan weer wat vooruit.. Blijf wel via John op de hoogte van je belevenissen en hoorde dat hij 3 weken die kant in gaat, super en gezellig!! Hier alles zijn gangetje, druk met de nieuwe zaak, veel geregel weer. Met Marloes ook alles goed, die zal je ook wel berichten maar zegt dat ze jouw waarbenjijnu mail niet doorkrijgt.. Nou geniet er van daarzo en tot snel

    grtjs Sander.. en Marloes....

  • 01 Oktober 2007 - 10:27

    Anja:

    hoi Nien
    komen nu toch je naaitalenten naar boven! (hihi) Ben wel reuzebenieuwd naar die poppen!!!!leuke foto's op de site van Mark en Eric. Geniet ze.
    liefs anja

  • 01 Oktober 2007 - 11:50

    Brechje:

    Hey Nienke,
    Heerlijk dat jullie samen kerst en nieuw kunnen vieren!
    Geweldig al die nieuwe indrukken en verhalen die je meemaakt, geniet hiervan...dan lezen wij met je mee.
    Hier niet zoveel nieuws dan dat het weer steeds kouder en natter wordt!
    Dikke kus Brechje, Harold en Yara

  • 02 Oktober 2007 - 12:50

    Ody + Mannen:

    Hoi Nien,

    Wat een leuke berichten heb je weer geschreven. Ma is volgens mij wel al een beetje zenuwachtig. Ik vind dat je heel actief bent hoor daar en zinvol natuurlijk. Wat een prachtige ervaringen doe je op. O ja zoek je nog een Shaka voor ma(??!!!) grpje.
    En wat John betreft: ik had het wel gedacht! Tot het volgende mailtje.
    Die poppen wil ik weleens zien.

    xxxx JOSD

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Vrijwilligerswerk Plettenberg Bay

Recente Reisverslagen:

14 Januari 2008

Nawoord

14 Januari 2008

Nawoord

08 Januari 2008

Big 4 en nog veel meer..

25 December 2007

Geseende kersfees en 'n gelukkige nuwe jaar.

16 December 2007

"Laatste" week Plett
Nienke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 43052

Voorgaande reizen:

10 Juli 2011 - 14 Augustus 2011

Rondreis Zuidelijk Afrika zomer 2011

01 September 2007 - 12 Januari 2008

Vrijwilligerswerk Plettenberg Bay

Landen bezocht: