World Aids Day - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Nienke - WaarBenJij.nu World Aids Day - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Nienke - WaarBenJij.nu

World Aids Day

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

03 December 2007 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Hallo iedereen!

Afgelopen week is Plett herstellende geweest van het vele water. Het is nog steeds een maf beeld dat alle stranden bezaaid liggen met hout van bomen en de baai die veranderd is van vorm.
Tevens zijn Fiona en 1 van de mentoren druk bezig geweest met het regelen van de begrafenis van het BIA jongetje wat is verdronken. Erg triest allemaal. Kun je je voorstellen dat zijn alleenstaande moeder geen geld heeft voor het vervoer van zijn lichaam, een kist, bloemen en de koffietafel. Ook in dit soort "crisissituaties" zet Born in Africa zich in om geld in te zamelen bij lokale bedrijven om dit probleem op te lossen.

De laatste week op school was relaxed. Dat wil zeggen dat ik alle kindjes die er waren zoveel mogelijk gesminckte gezichtjes heb gegeven. Spiderman, bloemen, vlinders en pipo's. Ze genoten van de persoonlijke aandacht en het praatje wat je even met ze hebt. De kinderen voelden wel dat ik weg ga want ik kreeg nog veel drukkies (knuffels).
Ze hebben totaal geen idee waar Nederland ligt behalve dat je met een vliegtuig er naar toe gaat. Sommige kinderen zijn nog nooit buiten Plett geweest. Voor mijn kinders heb ik Graad R diploma's gemaakt met Nijntje plaatjes en snoepzakjes met wasco. Niet alle kinderen waren op school dus heb ik het samen met Fiona zelf naar hun huis gebracht.

Ik zal alle kleine dingetjes gaan missen. Zoals het dagelijkse ritje met Hermanus, de taxichauffeur, die zo heerlijk kan vertellen over Zuid Afrika, het uitzich op de groene vallei, De man uit Mali in mijn taxi die zo hard werkt om zijn familie te onderhouden. Het goede morgen gewens in 3 talen.. enz.

Vrijdag heb ik taart, koffie, thee, suiker en ander lekkers mee naar school gebracht als afscheid voor de leerkrachten. Ik had 2 taarten want bij ons kies je dan welke je lekker vindt voor 1 stuk. Hier wordt alles opgesneden en eet iedereen een stuk van allebei haha waar laten ze het? Dinsdag heb ik nog eens mijn afscheid van hen want ondanks mijn aankondiging waren zij nog niet klaar voor mijn afscheid :-).

Zaterdag 1 december was World Aids Day. Helaas is ook deze ziekte een groot onderdeel van het leven mensen in Zuid Afrika. En een erg complex verhaal.
Als je de statistieken wilt weten kijk dan even op de volgende link
http://www.unicef.org/infobycountry/southafrica_statistics.html

Ik geloof dat het gemiddeld 1 op de 5 is die HIV geinfecteerd is.
Hoewel de overheid enorm investeert in informatiecampagnes lijkt dit een averechts effect te hebben en blijft het aantal stijgen. Bij ziekenhuizen worden gratis condooms verstrekt.
Op scholen krijgen kinderen al voorlichting vanaf 6 jaar. In eerste instantie dacht ik: "Belachelijk!" Maar als je er over nadenkt is het wel logisch. In townships wonen soms 10 mensen in een huis met 1 of 2 kamers en zo worden kinderen al op jonge leeftijd geconfronteerd met seksualiteit. Daarnaast is het goed dat ze al jong leren dat bloed gevaarlijk kan zijn. Dat zie je ook op school als een kind valt met bloed dan wordt iedereen onrustig.
Aan de andere kant is het in bepaalde culturen in ZA geen openheid omtrent HIV en hebben mannen gemiddeld 5 vriendinnen. Ook is het onder jeugd niet cool om condooms te gebruiken en dat is natuurlijk verontrustend. Daarom is het goed dat op World Aids Day aandacht wordt besteed aan HIV en Aids. Born in Africa was uitgenodigd door de organisatie "Mad about art" om mee te doen aan een optocht voor kinderen in Knysna. Mad about art organiseert kampen voor kinderen waarbij ze voorlichting krijgen over HIV en seksualiteit door middel van creatieve uitingen: zang, dans, muziek en beeldend werk.
We hebben 50 BIA kinderen meegenomen die ooit aan zo'n kamp hebben deelgenomen. We kregen een rode ballon en een rood lintje opgespeld, het symbool voor HIV.
Het was een leuke middag.
Jana gaat voor haar stage voor haar studie een onderzoek doen onder jongeren naar condoomgebruik in zowel de blanke, zwarte en gekeurde gemeenschap.

Verder hebben we het hele weekend in Kransbos doorgebracht met Fiona, haar dochter en Belinda. Een meidenweekend met lekker eten, geklets en een boswandeling. Een geweldige omgeving om te wonen. Ik heb het alleen niet zo op de mogelijke dieren die daar leven. Bushpigs, Baboonapen, pufadders enz. iekss. Er waren s'nachts wel Baboons in de tuin maar gelukkig niets gezien.

En verder blijft het maar regenen. Ik ben benieuwd of ik nog een keer 1 van mijn 4 meegebrachte bikini's aan kan.

Ik denk dat ik toch wel een beetje de Hollandse decembergezelligheid mis. Ik kom nog echt niet in de kerststemming.
Wel heb ik erg genoten van de opgestuurde pepernoten. Met dank aan Simone L. Ik heb speciaal gewacht to dit weekend haha.

Voor iedereen een fijne sinterklaas gewenst en tot het volgende berichtje.

Liefs Nienke

  • 04 December 2007 - 12:38

    Jan Van Corven:

    Hoi Nienke, ondanks het feit dat ik niet zoveel reageer, lees ik wel al je belevenissen hoor. Ik begreep dat je nu ook wat vakantie gaat vieren daar en meer van de omgeving gaat bekijken. geniet ervan met flinke teugen, voordat je het weet is het voorbij.
    Mocht je nog in de buurt van Kysna komen, doe dan Guus van leent de groeten (je weet wel van die bed en breakfast, wat ik je nog gegeven heb). ik ben ondertussen werkzaam bij de dienst MO en niet meer bij de GGD, Effe wennen, maar dat komt vanzelf goed
    Groetjes
    Jan

  • 08 December 2007 - 10:36

    Paula Dijkema:

    Hoi Nienke,

    Het blijft erg leuk om jouw wekelijkse verslagen te lezen. Je hebt in ieder geval goed kunnen proeven van het leven daar en een beetje vreugde kunnen brengen voor de kinderen. Een beetje kriebelt het bij mij soms wel, want hoewel jouw plekkie toch weer heel anders is, lees ik ook veel herkenbare evaringen..
    Geniet nog meer volop van alles wat je nog gaat zien en meemaken op je reis! Straks ben je weer terug in het "gewone" Nederlandje...
    Tot ziens!
    Paula

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Vrijwilligerswerk Plettenberg Bay

Recente Reisverslagen:

14 Januari 2008

Nawoord

14 Januari 2008

Nawoord

08 Januari 2008

Big 4 en nog veel meer..

25 December 2007

Geseende kersfees en 'n gelukkige nuwe jaar.

16 December 2007

"Laatste" week Plett
Nienke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 43052

Voorgaande reizen:

10 Juli 2011 - 14 Augustus 2011

Rondreis Zuidelijk Afrika zomer 2011

01 September 2007 - 12 Januari 2008

Vrijwilligerswerk Plettenberg Bay

Landen bezocht: