Daar ben ik dan... - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Nienke - WaarBenJij.nu Daar ben ik dan... - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Nienke - WaarBenJij.nu

Daar ben ik dan...

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

03 September 2007 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Hey mensen,

Heel erg bedankt voor al die lieve berichtjes en cadeautjes enz... Erg leuk allemaal.

Toch ff moeilijk om afscheid te nemen...
Nou het was me een trip maar alles is goed gegaan. Ik heb er uiteindelijk 24 uur over gedaan omdat ik mijn aansluiting gemist heb naar George in Kaapstad. Mijn tas kwam dus echt als laatste van de band.. tsja en dan is 1 uur en 15 min overstaptijd echt tekort (ter info voor mevrouw van D-reizen!!!)

Maar de mensen zijn meteen bereid om te helpen. Dat viel me op iedereen relaxed en aardig.
Maar dit alles werd goed gemaakt met een schitterend uitzicht vanuit het vliegtuig op de Tafelberg wauw!! Ook walvissen gezien vanuit het vliegtuig!

Mark en Erik kwamen mij ophalen. We hebben mn spullen gedropt bij het Belgenhuis waar overigens de NL- ers de overhand hebben. En daar werd ik verwelkomt op het toilet met een spin van zeker 8 cm groot!!! Welkom in South Africa!! De vrouwtjes zijn trouwens giftig... Gelukkig heeft Pieter hem diervriendelijk buiten gezet.

Daarna wa mijn welkomstdiner in het huis van de Dreamcatcher mensen andere belgische vrijwilligers die werken bij die Sterreweg een dagverblijf voor verstandelijk gehandicapte kinderen.
Ze hadden mijn stoel versierd en de tafel mooi gedekt een erg leuk welkom!
We hadden ook een grappige discussie over waar de pinkers zitten in de auto (knipperlichten) in BE en NL. Waar zit die van jullie?? Effe reageren in een berichtje!! Het linksrijden is echt heel apart om te zien ff wennen.

Toen mijn tas thuis uitgepakt. Ik heb een aparte kamer buiten het huis met een eigen douche en toilet. Simpel maar prima. Wel nog longsleeves kopen want het is nog best fris hier. Maar het weer wordt vanaf nu alleen maar beter blijkbaar.

Vandaag meteen om 730 uur opgepikt das best zwaar na 48 uur weinig slaap (ook na de kater van de afscheidsborrel)
door Belinda zij is coordinator van de Education activities van BIA. We gingen naar township Kranshoek naar de school waar de certificaat uitreiking was van de computerlessen. Daar hadden ze de weekopening. Kinderen in een rijtje met bidden , zingen en een speech van de principal met allerlei wijze boodschappen. Ik kan het zuid afrikaans nog niet bij iedereen goed verstaan.
Kranshoek is een betere Township. Ik was niet geschokt maar het was wel erg armoedig. We gingen bij een gezin langs en daar was het vies en het oudste kind was niet naar school gegaan en moeder rook naar alcohol. Dat is dus het allergrootste probleem er wordt heel veel gedronken!

Belinda rijdt in een geweldige VW kever van 30 jaar oud. Die valt bijna uit elkaar maar hij is erg vet. Ze doet m weg dus als iemand m wil laten verschepen moet je het zeggen..

Daarna gingen we naar Wittendrift Primary School dat wordt mijn werkplek. Mark een van de andere vrijwilligers werkt daar ook hij geeft wiskunde en computer bijles.
Ik heb bij groep 3 gekeken (grade 1) en ik was erg onder de indruk van de juf ze was echt goed!
Ook ziet het klaslokaal hetzelfde eruit als in een kleuterschool in NL alleen iets eenvoudiger. En de kinderen kwamen meteen op mij af ze zijn echt zo schattig! Ze zijn zo nieuwsgierig. De bedoeling is dus dat ik eerst een maand lang de special need kindjes eruit pik en extra aandacht ga geven . Alleen het lastige is ze spreken alleen Afrikaans dus ik moet de taal gaan leren en dus ook gewoon Nederlands spreken. Omdat ze dat beter verstaan dan Engels.
Vooral letters, woordjes lettergrepen en dat soort dingen zijn ze hier heel erg mee bezig.

Nu wordt er een lokaal gebouwd en als dat klaar is dan komen er kinderen van de creche en die ga ik het Grate R programma geven. Voorschoolse vaardigheden voordat ze naar Grade 1 gaan. Die kinderen kunnen niets. Das best heftig want ik heb natuurlijk ook nooit kleuteronderwijs gegeven, maar er is een standaard methode waar mee gewerkt wordt dus ik hoef alleen uit te voeren maar best spannend. Morgen meteen beginnen. De school in Wittendrift ziet er beter uit dan in Kranshoek. Wat vrolijker. De kinderen knikkeren met zelfgemaakte knikkers en touwtje springen met touwen gemaakt van takjes echt grappig om te zien.
En speciaal voor GGD collega Klien: Ze krijgen in de eerste pauze eten en daarna moeten ze tanden poetsen! Allemaal in een rijtje een streepje tandpasta halen en poetsen aan een buiten kraan.haha

De tandpasta kost hier trouwens 60 eurocent. Sommige dingen zijn spotgoedkoop en sommige dingen hetzelfde als in NL.

Nou ik ga nu lekker pasta eten. De mannen hebben gekookt. Ik heb al een ZA simkaartje gekocht mijn mobiel nummer is

0027 846942282 dan kunnen jullie SMS-en. Baie Dankie

Tot de volgende keer! Liefs Nienke

  • 03 September 2007 - 16:26

    Thomas & Bruno:

    SIM-kaart gekocht??? Gekregen bedoel je ;-) ! Leuk dat je eerste dag tof was!

    Dikke kus van Thomas & Bruno!

  • 03 September 2007 - 16:37

    Mama:

    gelukkig dat je er bent. ik heb gisteravond de computer een hele avond aan gelaten omdat ik hoopte op een reactie. Uit je enthousiast verhaal kan ik lezen dat je niet stil gaat zitten. De reis nu alweer vergeten zeker. Hoe was London? Daar zag je het meest tegen op.die Sterreweg lijkt mij wel wat. regel dat maar. ik kan de familie nu melden dat je goed bent aangekomen. liefs

  • 03 September 2007 - 16:50

    Koen:

    Heb je mobielnr gehad Thanks
    Goed te lezen dat het goed gaat.
    Klinkt alsof je al veel gedaan/geleerd hebt op 1 dag.

    En voor Thomas en Bruno.

    Pas een beetje op mijn zusje he.

    Haar 100 kilo wegende erg brede broer :-)

  • 03 September 2007 - 16:53

    Koen:

    En met Thomas en Bruno, bedoel ik natuurlijk Mark en Erik.

    Was niet helemaal wakker

  • 03 September 2007 - 20:20

    Susan:

    Ook 2de poging?!?!

    Maar fijn dat je er bent! Al super druk maar ja dat hoort bij jou! Werk ze en geniet!!!

    Kus Susan
    ps nog geen baby bij Hanneke...

  • 03 September 2007 - 20:28

    Goedele:

    Voor de bezorgde broer: wij passen allemaal erg goed op elkaar!

  • 03 September 2007 - 21:06

    JOSD:

    Fijn dat het (bijna) allemaal zo goed is gegaan, alleen wat een lange reis zeg. Zo te lezen krijg je heel wat indrukken te verwerken, maar t lijkt alsof je je al heel snel goed op je plaats voelt.
    Leuk dat we alles zo kunnen volgen,
    groetjes en kusjes van Ody Sander Jeroen David.

  • 03 September 2007 - 21:19

    Papa:

    Lieve schat. Ik heb al twee keer geprobeerd, maar ik kom er niet door.

  • 03 September 2007 - 21:21

    Papa:

    Deze poging is dus gelukt. We zijn blij dat je goed aangekomen bent. Wat een reis zeg. Je maakt meteen een hoop mee. We zullen je volgen. Fijn dat dit op deze manier kan. Hou je haaks!
    Kus van papa en stieffie

  • 04 September 2007 - 06:44

    Yvonne:

    Fijn dat je goed bent aangekomen in ZA. Ben wel een beetje jaloers op je hoor. Goed dat je na al die jaren toch de stap hebt genomen!! Leuke site, zo kan iedereen je goed volgen.
    Hen je moniel nummer genoteerd,
    Geniet ervan daar en tot schrijfs...
    liefs YVONNE

  • 04 September 2007 - 07:33

    Sanderke:

    hey Nienkus, dan eindelijk toch daar waar je al zo lang naar uitgekeken hebt!! Je zult de komende tijd veel indrukken en mss wel tijd tekort komen om alles te verwerken, maar geniet er ook een beetje van dan komt t allemaal wel ok daar!!
    groetjes van mij en natuurlijk ook van Marloes maar die zal zelf ook wel mailen..

    x Sander

  • 04 September 2007 - 11:10

    Brechje:

    Hey Nienke,
    Heb je nieuwe nummer meteen geprobeerd, leuk om te sms-en. Zo ver weg en zo dichtbij!
    Liefs je schoonzussie

  • 04 September 2007 - 11:35

    Grid:

    Hee hallo!!

    Erg leuk te lezen dat je het zo naar je zin hebt en dat je zo goed bent aangekomen (ook al was het dan een helse rit van 24u, mijn god!!!). Geniet er enorm van, ik blijf je trouw volgen hier op de site!!

    Veel liefs,
    Grid

    PS: Wat goed dat die kindjes hun tandjes allemaal moeten poetsen na het eten. Was bij (andere) Nienke in Kenia heel anders. Zij heeft daar kindjes moeten behandelen waar tandvlees zo ontzettend opgezwollen was dat ze bijna niets meer konden eten. Wat een scheetig gezicht moet dat zijn, zo braaf op een rijtje.

  • 04 September 2007 - 12:19

    Katja:

    Poging 3!

    Super leuk dat je je blog al hebt gevuld, ik ga je volgen! Ik denk dat jij je super goed gaat vermaken en veel mooie ervaringen op gaat doen (ben maar een klein beetje jaloers ;-))

    Liefs,
    Katja

  • 04 September 2007 - 14:04

    John :

    lukt het nu wel

  • 04 September 2007 - 14:17

    John:

    Ha mn schat,nou na het lezen van je verhaal hoef ik me geen zorgen meer te maken,dat komt wel goed daar.Dat was wel even schrikken met die spin.Is natuurlijk best moeilijk om te zien of het een mannetje of een vrouwtje is.Niet te hard werken en zeker genieten.

    Baie Danki oftewel Later....xxx....

  • 04 September 2007 - 16:35

    Simone:

    Poging2

    Hey Nienke,

    Wat een lange reis heb je gehad dan zeg! Fijn dat het ontvangst in ieder geval leuk was. Hopelijk zijn je huisgenoten ook gezellig. Succes met alles.

    x Simone
    (Rutten, of eigenlijk Eele) Ik zag dat er een naamgenoot op stond dus voortaan doe ik wel Simone E. Misschien dat je vorige keer ook niet doorhad dat ik dat was.

  • 07 September 2007 - 11:20

    Nadine + Ody:

    Hallo mede vrijwilligers van Nienke.

    Wij willen graag weten hoe het met Nienke gaat maar kunnen geen contact met haar krijgen. Zowel niet via de sms als het ziekenhuistelnr. hebben jullie meer info voor ons?

    Alvast bedankt.

    (schoon)+zus


  • 11 September 2007 - 07:52

    Floor:

    He!
    Ik ben er ook weer na een enorm gave reis en 24 uur vertraging in Bangkok....! Erg verschrikkelijk om nu weer aan het werk te zijn, bleh!
    Geniet ervan en veel plezier1
    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Vrijwilligerswerk Plettenberg Bay

Recente Reisverslagen:

14 Januari 2008

Nawoord

14 Januari 2008

Nawoord

08 Januari 2008

Big 4 en nog veel meer..

25 December 2007

Geseende kersfees en 'n gelukkige nuwe jaar.

16 December 2007

"Laatste" week Plett
Nienke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 43070

Voorgaande reizen:

10 Juli 2011 - 14 Augustus 2011

Rondreis Zuidelijk Afrika zomer 2011

01 September 2007 - 12 Januari 2008

Vrijwilligerswerk Plettenberg Bay

Landen bezocht: